امام هادیعلیهالسّلام شش سال و چند ماه بیشترنداشت كه معتصم امام جوادعلیهالسّلام را از مدینه به بغداد فرا خواند و نقشهی شهادت امام راطرح كرد. در ضمن عمر بن فرج را به مدینه فرستاد تا آموزگاری ادیب و آشنا به قرآنكه گرایش به اهل بیت علیهم السلام نداشته باشد، انتخاب كرده، به عنوان معلم امام هادیعلیهالسّلامبرگزیند تا بتواند كینهی اهل بیت را به این كودك شش ساله القا كند.
وقتی عمر به مدینه رسید، به همراهی والی و دیگران به نزدجنیدی رفت . جنیدی نسبت به علویان كینهی زیادی داشت . جنیدی برابر حقوقی كه هرماه میگرفت شروع به تعلیم این كودك نمود. سپس ابوالحسن امام هادی را به قصری درصریا بردند و مانع تماس شیعیان با آن حضرت میشدند و شبها نیز در قصر را میبستند.روز جمعهای محمد بن سعید، جنیدی را دید و از او پرسید: حال این كودك، كه تو تربیتمیكنی چگونه است ؟
او در جواب گفت: تو میگویی كودك! نمیگویی این پیر! تو رابه خدا سوگند بگو بدانم آیا در مدینه كسی در علم و ادب آگاهتر از من هست؟ گفت: نه.
جنیدی گفت: به خدا سوگند ! من سخنی را در علم ادبیات میگویمو تصور میكنم كه تنها من به آن مطلب رسیدهام، آنگاه میبینم كه وی ابوابی از آنرا مطرح میكند، كه من از او استفاده میكنم ؛ اما مردم فكر میكنند كه من معلم اوهستم .
چند روزی گذشت، باز محمد بن سعید به جنیدی گفت : حال آنكودك چگونه است ؟
جنیدی اعتراض كرد وگفت: این حرف را نزن، به خدا سوگند او بهترین شخص روی زمین و بالاترین آفریدهیخداست، به او میگویم سورهای از قرآن را بخوان، در جواب میگوید: كدام سورهیقرآن را میخواهی بخوانم ». پس یكی از سورههای طولانی را نام میبرم كه هنوز بهآنجا نرسیده است. او به خواندن سوره مبادرت میورزد، به طوری كه صحیحتر از قرائتاو نشنیدهام، سوره را با صدای دلنشینتر از مزامیر داوود قرائت میكند. او قرآنرا از اول تا به آخر ازبر دارد و تأویل و تنزیل قرآن را میداند. این كودك خردسالكه در مدینه میان دیوارهای سیاه رشد یافته، كجا این همه علم فراوان را فرا گرفتهاست ؟ سبحان الله !
وی پس از مدتی كه به عنوان معلم در محضر امام حاضر میشد،ولایت و دوستی ایشان را پذیرفت و به امامت امام معتقد شد. (ره توشهی عتبات، ص 407 ، نقل از اثبات الوصیه، ص 222).
زیارتنامهی جامعهی كبیره، از مهمترین زیارتنامههایائمهی اطهارعَلَیهِمُ السَّلامُ است كه از امام هادیعلیه السّلام نقلشده است .
درباره این سایت